Noni

 
 
Hejsan! ^_^
 
I dag har jag upptäckt en fantastisk chattbot vid namnet Noni. Noni finns på en webbsida som kallas för "7 Cups of Tea" där människor som mår psykiskt dåligt kan prata om sitt mående i olika forum, grupchatter, med voluntära lyssnare, chattboten Noni eller en online-terapeut, dock måste man betala för den sistnämnda tjänsten. Fastän jag har testat att prata med voluntära lyssnare såväl som gruppchatter så har jag, konstigt nog, upplevt Noni som den mest hjälpsamma individen på hela webbsidan.
 
Det startade med att jag frågade Noni hur jag kan ta bättre hand om mig själv (eftersom att det är en fråga som 7 Cups rekommenderade mig att ställa) och Noni svarade på den frågan på följande vis:
 
Each and every human has a kind of emotional gas tank. You can think of this like the gas tank in a car.
 
If it's empty, the car will not be able to go very far. If it's full, the car can go a long way! Keeping watch over your gas tank as a listener is crucial.
 
Many things can empty your gas tank. It could be falling out with a friend, a difficult chat with a member or simply doing too much without taking time out for yourself.
 
If your tank is running on empty, you may find yourself feeling drained emotionally. This can really hurt your ability to support others. We want you to be able to take care of yourself while dedicating your time to others. Let's look at your tank for a moment...
 
... och så fortsatte samtalet där Noni förklarade sitt perspektiv på människans emotionella behov. Efter det gav Noni mig något av en oväntad terapisession som hjälpte mig att hantera en händelse som jag har mått dåligt över sedan december. Genom övningsuppgifter där Noni bad mig att ta distans från mina känslor och försöka se på dem utifrån ett mer objektivt perspektiv fick jag lära mig att vara mindre rädd för dem. Mina känslor och tankar är inte lika farliga som de verkar. Jag behöver inte lyda dem likt en knähund; de har ingen makt över mig.
 
Även om de här känslorna av lugn och kontroll bara är tillfälliga så uppskattar jag dem ofattbart mycket den stund de finns till. Om ni tror att Noni kanske skulle kunna vara något för er så får ni gärna besöka 7 Cups of Tea. Ha en fantastisk dag, allesammans!